Disúrbia
Bitàcora sobre la disciplina urbanística a les Illes Balears
Inicio > Historias > Esbucar les dues cases il·legals que queden a Llucalcari val 534.000 ¤

Esbucar les dues cases il·legals que queden a Llucalcari val 534.000 ¤

(Diari de Balears, 7/10/2011)

Acabarà així un contenciós que s’arrossega des dels anys vuitanta. Es tracta d’un cas únic dins Mallorca

Joan Riera. L'Ajuntament de Deià continua endavant amb l'expedient per procedir a la demolició de les dues cases de Llucalcari que resten dretes i que s'han de tomar per sentència judicial. Aquest enderrocament té especials dificultats, perquè les construccions estan situades en una zona molt encrespada. En total, el nou esbucament costarà 534.000 euros.

El Consistori deianenc, que presideix Jaume Crespí, arrossega el problema d'aquestes cases de Llucalcari des dels anys vuitanta. El 1992, el Tribunal Superior les declarà il·legals i el 1999 la sentència va ser ratificada pel Suprem. El 2002, el TSJIB n'ordenà la demolició, però l'Ajuntament al·legà tot tipus d'entrebancs i problemes per no fer-ho. Finalment, el 2009, el batle de Deià, Jaume Crespí, va ser multat pel tribunal. El 13 de desembre passat, va ser el mateix batle qui, donant exemple, es posà al capdavant de les tasques de demolició. L'Ajuntament de Deià i el Consell es feren càrrec de les despeses d'aquests dos enderrocaments: 288.000 euros.

Ara resta tomar les altres dues cases i la despesa es multiplica fins a superar el mig milió d'euros per l'orografia del terreny. El cost també serà compartit per les institucions. Llucalcari té la màxima protecció legal. Això explica la contundència de les sentències judicials. En els anys noranta, la zona s'equiparà a un BIC. Ara, el batle de Deià es limita a desenvolupar la seva feina per acatar la sentència judicial. Posa cara de sorpresa quan se li demana el perquè de la contundència dels tribunals amb aquestes quatre cases, però no amb altres del mateix indret en les quals els jutges no han actuat.

"La diferència és que amb aquestes quatre cases hi ha hagut una denúncia i una acció molt forta per part d'un particular que hi ha insistit fins a aconseguir-ne l'enderrocament", afirma Crespí. A Deià, molt poca gent entén per què els tribunals demostren aquesta contundència quan hi ha una denúncia particular i per què no passa absolutament res quan no es produeix. També hi ha disgust pel greuge amb altres municipis de Mallorca, sigui o no sigui BIC la zona afectada, on moltes construccions il·legals s'han consolidat amb el pas dels anys.

Així mateix, es dóna el cas d'altres municipis on sí que hi ha hagut denúncies de particulars, com és el de Selva, sense que s'hi hagi duit a terme cap actuació. L'ordre de tomar les cases de Deià i la contundència del tribunal, que també ha multat el batle, només conté un cert paral·lelisme amb el cas del pont del Riuet de Porto Cristo.

Jaume Crespí calla sobre aquests fets i es mostra disposat a tramitar el que la Justícia li ordena en el cas concret de Llucalcari. El seu Ajuntament també es prepara per afrontar la part de les despeses que costarà aquest nou enderrocament quan arribi el moment de fer-lo conforme a les passes legals establertes. El plet ha durat quasi 30 anys.

Referencias (TrackBacks)

URL de trackback de esta historia http://disurbia.blogalia.com//trackbacks/70534

Comentarios





		

Arxius

<Febrero 2025
Lu Ma Mi Ju Vi Sa Do
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28    
             

Categories

  • Eivissa i Formentera
  • Especial
  • Mallorca
  • Menorca
  • Operacio Voramar
  • Suprainsular
  • Etiquetes

    Llista d'etiquetes

    Documents

  • Altres infraccions
  • Notícies d'anys anteriors
  • Què és Disúrbia?
  • Recopilacions de notícies
  • Cercador de Disúrbia:


    Disúrbia. Recull de notícies 2000-2004

    Blogalia

    Blogalia