Disúrbia
Bitŕcora sobre la disciplina urbanística a les Illes Balears
Inicio > Historias > Els arquitectes tremolen perquč ara cada ajuntament triarŕ si cal o no llicčncia

Els arquitectes tremolen perquč ara cada ajuntament triarŕ si cal o no llicčncia

(Ara Balears, 21/05/2014)

El Col·legi critica la desregulació que suposarà la Llei del sòl, que entrarà en vigor dia 29

MERCÈ PINYA. Amb la nova Llei 2/2014 d’ordenació i ús del sòl de les Illes Balears, els 67 ajuntaments de l’Arxipèlag i els quatre consells insulars podran decidir quins actes estan subjectes a llicència o a comunicació prèvia. La norma, impulsada pel conseller d’Agricultura, Medi Ambient i Territori, Biel Company, obre molt la possibilitat que determinades obres no estiguin subjectes a llicència. “És greu perquè fins ara la Llei de disciplina urbanística ja era una mica oberta i ara resulta que els quatre consells insulars podran obrir aquesta llista”, explicà Pedro J. Carretero, responsable de l’Oficina d’Informació Urbanística del Col·legi Oficial d’Arquitectes de les Illes Balears (COAIB).

La situació es pot convertir en “dramàtica” per al Col·legi, ja que aquesta complexitat entorpirà molt la seva feina. “Necessit llicència? N’he de demanar? Puc començar les obres? Són preguntes que no podrem contestar en el mateix moment sense gaire consultes”, afegí.

De fet, els arquitectes tenen molts dubtes al voltant de l’entrada en vigor de la Llei del xòl, el proper divendres 29 de maig, i per això el COAIB organitzà una jornada informativa a la qual acudiren uns 200 tècnics. Alguns dels canvis que s’abordaren se centraren precisament en la tramitació de les llicències d’obres, les seves limitacions, els terminis per executar les tasques i la caducitat de les llicències.

Desregulació

No només l’amnistia urbanística en sòl rústic que promou la Llei del sòl centren les crítiques dels arquitectes. La norma permet les comunicacions prèvies, basades en el “principi de bona fe” amb relació als ciutadans, i “ja vindrà l’administració a comprovar-ho”. El president de la Demarcació de Mallorca del COAIB, Ignacio Salas, assenyalà que és una fórmula “d’influència anglosaxona”, on l’administració confia molt en els administrats. De fet, mostrà les seves reserves sobre si “donar tantes llibertats en una societat com la nostra” pot ser contraproduent perquè, si a darrere aquesta confiança no hi ha un control de l’administració, “no servirà”.

En aquest sentit, per Carretero, és evident que es va a “desregular el que fins ara teníem regulat. I lògicament aquesta llei afegeix al banyat”.

L’aministia en sòl rústic és un “greuge comparatiu” per als que han fet les coses bé, advertí el degà del Col·legi, Joan Morey, i pot ser una crida a dir “fes el que vulguis que d’aquí a 10 anys en farem una altra”, en opinió de Salas. Amb tot, advertiren que com que la legalització està subjecta a l’aprovació de reglaments específics, cada consell insular podrà decidir fins on arriba.

Aspectes positius


Tot i la decepció amb aquests punts, els arquitectes valoren positivament alguns dels aspectes que incorpora el nou text, sobretot la incorporació de la Llei estatal 8/2013 de rehabilitació i renovació urbana, d’obligat compliment. Igualment, consideren un avenç considerable l’estandardització gràfica dels documents urbanístics, ara sotmesos al criteri de cada tècnic, que permetran una “veritable informació pública” als ciutadans que no entenen de qüestions urbanístiques.

Per acabar, la posada en marxa d’un sistema informàtic integrat permetrà tenir una informació actualitzada de tot el que fa referència a l’urbanisme i el sòl.

2014-05-21 | Etiquetes: , , , | Categories: Suprainsular | Enllaç

Referencias (TrackBacks)

URL de trackback de esta historia http://disurbia.blogalia.com//trackbacks/74624

Comentarios





		

Arxius

<Septiembre 2023
Lu Ma Mi Ju Vi Sa Do
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30  
             

Categories

  • Eivissa i Formentera
  • Especial
  • Mallorca
  • Menorca
  • Operacio Voramar
  • Suprainsular
  • Etiquetes

    Llista d'etiquetes

    Documents

  • Altres infraccions
  • Notícies d'anys anteriors
  • Quč és Disúrbia?
  • Recopilacions de notícies
  • Cercador de Disúrbia:


    Disúrbia. Recull de notícies 2000-2004

    Blogalia

    Blogalia